• Ośrodek Pomocy Społecznej
    w Deszcznie

BIP

Na podstawie art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniom zagrożeniom przestępczościom na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560 ze zm.) w związku z § 10 ust. 2 pkt. 3 załącznika do Zarządzenia nr 3/2019 z dnia 2 lipca 2019 r. Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie, na mocy Zarządzenia nr 7/2024 z dnia 01 sierpnia 2024 wprowadzono Standard ochrony małoletnich.
Zapraszamy do zapoznania się z dwoma wersjami Zarządzenia.

 

Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 7/2024
z dnia 01 sierpnia 2024 r.
Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Preambuła
Jedną z nadrzędnych zasad wszystkich działań, które obowiązują w Ośrodku Pomocy Społecznej w Deszcznie jest działanie w interesie dziecka. Mając na uwadze najwyższe dobro, jakim jest życie iw trosce o zdrowie i harmonijny rozwój dzieci, który może odbywać się tylko w warunkach bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku opracowane zostały „Standardy ochrony małoletnich”. Procedura ta to jeden z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem stanowiący formę zabezpieczenia ich praw. Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy.
Niniejsze procedury określają najważniejsze zasady i założenia związane
z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez OPS - zadania wykonywane przez asystentów rodziny, pracowników socjalnych, pracowników wykonujących usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, usługi opieki wytchnieniowej, asystentów osobistych osób z niepełnosprawnościami, innych pracowników OPS, wykonujących zadania, wynikające z realizowanych ustaw.
Podstawa prawna:
1) Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2) Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.);
4) Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U z 2024 r. poz. 17);
5) Konwencji o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
6) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz.1870);
7) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2023, poz. 901, ze zm.)
8) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2023, poz. 1426 ze zm.)
9) Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. 2019, poz. 1781)

Objaśnienie terminów
1.    OPS-Ośrodek Pomocy Społecznej w Deszcznie
2.    Pracownik-osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę w OPS Deszczno
3.  Współpracownik/zleceniobiorca- osoba wykonująca zadania powierzone przez OPS na podstawie umowy cywilnoprawnej, jak również  wolontariusza, stażystę lub praktykanta
4.    Personelem Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszczno są pracownicy i współpracownicy/zleceniobiorcy
5.    Dzieckiem, małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
6.   Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego  dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
7.   Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu.
8.    Kierownikiem jest kierownik OPS Deszczno.

Zasady zatrudnienia pracowników/zleceniobiorców w Ośrodku Pomocy Społecznej w Deszcznie w celu ochrony dzieci przed krzywdzeniem
1. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie przed zawarciem stosunku pracy/ umowy cywilnoprawnej, niezależnie od terminu jej trwania:
a) uzyskuje informacje czy dane osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym,
b) wymaga od pracownika/ Zleceniobiorcy przedłożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Wykonanie powyższych obowiązków nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności.
2.Pracownik/ Zleceniobiorca składa przed nawiązaniem stosunku pracy pisemne potwierdzenie spełniania warunku:
a) posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych,
b) że nie toczy się przeciwko kandydatowi postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne.
3. W przypadku zatrudniania osoby do pracy z dziećmi posiadającego obywatelstwo innego państwa jest on zobowiązany do złożenia przed zatrudnieniem informacji z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwanej do celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z dziećmi.
4. W przypadku, gdy prawo państwa, którego obywatelem jest osoba, o której mowa w pkt 3 nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z dziećmi, osoba ta przedkłada informację z rejestru karnego tego państwa.
5. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowaw pkt 3-4, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w pkt 4, składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz, że nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego
z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
6. Oświadczenia, o których mowa w pkt 5, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.  
7. Pracownik/ Zleceniobiorca przed rozpoczęciem realizacji usługi na rzecz małoletnich zobowiązany jest do zapoznania się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Ośrodku Pomocy Społecznej w Deszcznie oraz Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
8. Potwierdzenie zapoznania się z w/w dokumentami oraz oświadczenia o zobowiązaniu się do ich przestrzegania składane jest w formie pisemnej.
9. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie umożliwia pracownikom udział
w szkoleniach z zakresu ochrony dzieci przed krzywdzeniem (w tym identyfikowanie sytuacji stwarzających ryzyko krzywdzenia dzieci oraz symptomy krzywdzenia i plan wsparcia dziecka krzywdzonego).

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami OPS-u/ Zleceniobiorcami, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich:
1.    Personel Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinien wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.
2.    Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy:
a.   słownej, w szczególności: nie wolno krzyczeć, wyzywać, zastraszać, ośmieszać,poniżać, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, niestosownie żartować,
b.    fizycznej, w szczególności: nie wolno kopać, popychać, szarpać, bić,
c.   niedozwolone są zachowania, które naruszają godność osobistą dziecka, takie jak: nierówne traktowanie dzieci, stosowanie kar cielesnych, zmuszanie dzieci do wykonywania czynności których nie chcą wykonywać, łamanie obietnic,
d.    nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb,
e.    kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny, bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy,
f.    personelowi nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka ani od jego rodziców czy opiekunów,
g.   personelowi dla celów prywatnych nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmować, nagrywać głos, fotografować),
h.   personelowi bezwzględnie zabrania się: nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji seksualnych lub składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze (seksualnym, pornograficznym),
i.   zabrania się proponować dzieciom alkoholu, wyrobów nikotynowych, lub innych używek         (narkotyki, dopalacze).
3.  Komunikacja z dziećmi prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relację. W komunikacji z małoletnim pracownik/ zleceniobiorca zachowuje spokój i cierpliwość. W relacjach z małoletnimi stosuje zasady pozytywnej komunikacji: aktywne słuchanie i komunikat JA.
4.  Personel, o którym mowa w pkt 1 ma obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, jego nietykalność cielesną lub powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu bądź strachu.
5.  Personel, o których mowa w pkt 1 powinien zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinien podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem/ zleceniobiorcą, powinien on go wysłuchać i, w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informacje o stanie małoletniego.
6.  Personel OPS dba o bezpieczeństwo dzieci, monitoruje sytuację i dobrostan małoletniego, wspiera dzieci w pokonywaniu trudności oraz podejmuje działania mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw - wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych.

Zasady postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika OPS
1.    Każdy pracownik, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji.
2.    Niezwłocznie informuje o zajściu Kierownika OPS i składa pisemną informację.
3.    Kierownik OPS po otrzymaniu informacji niezwłocznie przeprowadza rozmowę z pracownikiem dotycząca zaistniałej sytuacji, z której sporządza notatkę służbową i  wszczyna postępowanie.
4.  Każde dziecko, które doświadczy krzywdzenia przez pracownika, jego rodzic lub opiekun prawny ma prawo do poinformowania innego pracownika lub Kierownika OPS o zaistniałej sytuacji, który sporządza z rozmowy notatkę służbową i po rejestracji przekazuje do Przewodniczącego lub Zastępcy Zespołu Interdyscyplinarnego.
5.    W przypadku, gdy notatkę sporządza pracownik OPS, niezwłocznie przekazuje ją Kierownikowi OPS.

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego
1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, pracownik OPS ma obowiązek niezwłocznego poinformowania przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
2.  Przekazanie informacji, powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację.
3.  Jeżeli pracownik nie jest już obecny w danym dniu w siedzibie OPS, ma obowiązek przekazać informację telefonicznie.
4. Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt 1, przełożony  niezwłocznie przekazuje sprawę Przewodniczącemu lub Zastępcy Zespołu Interdyscyplinarnego w Deszcznie celem dokonania diagnozy sytuacji, w związku ze zgłoszonym podejrzeniem  wystąpienia przemocy domowej.
5.  W przypadku ustalenia wystąpienia przemocy wobec dziecka pracownik socjalny wdraża procedurę Niebieskiej Karty i składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwych organów.

Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”.
1.  Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” i wypełnienia formularza Niebieska Karta A spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystencie/ach rodziny zatrudnionych w OPS.
2.    W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy OPS, o których mowa w pkt 1 mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.
3.  Wypełniając formularz Niebieskiej Karty A pracownik OPS stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie reprezentującej krzywdzone dziecko – formularz Niebieskiej Karty B.
4.  W przypadku, gdy obydwoje rodziców podejrzanych jest o stosowanie przemocy domowej wobec dziecka, formularz Niebieskiej Karty B wręcza się innym osobom dorosłym, którzy mogą reprezentować dziecko (np. dziadkowie, pełnoletnie rodzeństwo lub inni),
a w przypadku dziecka uczącego się – przedstawiciel szkoły, czy dyrektor, wychowawca,kiedy dziecko uczęszcza do przedszkola).
5. Po wypełnieniu formularza Niebieska Karta A, pracownik wszczynający procedurę Niebieskie Karty ma obowiązek przekazać ten formularz Zespołowi Interdyscyplinarnemu do spraw Przemocy Domowej, reprezentowanemu przez  Przewodniczącego Zespołu, Zastępcę Zespołu lub innej osobie upoważnionej do jej odbioru w terminie   5 dni  roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy OPS

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników OPS dostosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
1. Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników OPS do stosowania standardów wyznacza Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej.
2. W  ramach  przygotowania  pracowników OPS do stosowania standardów przeprowadzane jest szkolenie pracowników w przedmiotowym zakresie, w ciągu miesiąca od wprowadzenia ich w życie.
3. W przypadku nowego pracownika szkolenie przeprowadza się w ciągu 7 dni od dnia podpisania umowy o pracę lub umowy zlecenia, bądź innej umowy.
4. Każdy z pracowników OPS składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w OPS i zobowiązanie do ich przestrzegania.
5. Obecność na szkoleniu, o którym mowa w pkt 2 i 3 potwierdzona jest imienną listą obecności.

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy OPS.
2. Niezależnie od obowiązku określonego w pkt 1, kierownik OPS-u wyznacza pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizacje pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.


Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
1.   Ujawnione lub zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażające dobru małoletniego,rejestruje się w ogólnym Rejestrze  spraw dot. przemocy oraz nadaje się numer w odrębnym rejestrze spraw.
2.   Rejestr i spis spraw, o których mowa w pkt 1 przechowywane są w siedzibie OPS.
3.  Do każdej sprawy zakładana jest odrębna teczka, do której wpinane są wszystkie wytworzone dokumenty, zgodnie z Instrukcją kancelaryjną, obowiązująca w OPS.

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
1.    W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego, z zastrzeżeniem pkt 2.
2.  Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.
3.   Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik socjalny oraz asystent rodziny realizujący swoje zadania w stosunku do rodziny, w której wstąpił przypadek krzywdzenia małoletniego, jeżeli tej rodzinie został przyznany asystent rodziny.
4.   W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich
1. Niniejsze standardy w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich podlegają opublikowaniu na stronie internetowej OPS oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie OPS.
2. Małoletni,  wobec których  realizowane  są  usługi  przez  pracowników  OPS zapoznawani są ze standardami przez pracowników oraz informowani o możliwości zapoznania się z nimi na stronie internetowej, z zastrzeżeniem pkt 3.
3. Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, pracownik OPS może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt 2.

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
1. Niniejsze standardy podlegają  weryfikacji co najmniej raz na 2 lata  pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.
2. Weryfikacja, o której mowa w pkt 1 dokonywana jest przez kierownika OPS-u lub osobę przez niego wyznaczoną.
3. W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 2 wnioski z przeprowadzonej oceny należy sporządzić w formie pisemnej.

 

Załącznik nr 2
do Zarządzenia nr 7/2024
z dnia 01 sierpnia 2024 r.
Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej

Standardy ochrony dzieci w Ośrodku Pomocy Społecznej w Deszcznie
(wersja skrócona)
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Standardy-wersja skrócona stworzona jest w celu przekazania dziecku jakie czynności mogą stanowić podejrzenie o stosowaniu przemocy oraz gdzie uzyskać pomoc.W dokumencie tym znajdują się między innymi informacje dotyczące czym jest krzywdzenie dziecka, gdzie zgłaszać zdarzenia krzywdzenia dzieci.
Informacje te opublikowane są na stronie internetowej OPS w Deszcznie.
I. Swoje prawa znam - czyli co każde dziecko powinno wiedzieć!
Jesteś młodym człowiekiem, ale już od pierwszego dnia życia masz swoje
prawa, które inne osoby powinny szanować!
Jakie masz prawa jako dziecko? Oto najważniejsze z nich.
1.    Jesteś młodym człowiekiem – masz swoje prawa, nazwane prawami dziecka.
2.    Masz prawo by żyć i rozwijać się w dobrych warunkach.
3.    Masz prawo do opieki i leczenia kiedy zachorujesz.
4.    Masz prawo do odpoczynku i zabawy.
5.    Masz prawo chodzić do szkoły i rozwijać swoje zainteresowania,a także tworzyć.
6.    Masz prawo wyrażać swoje zdanie o tym, co Cię dotyczy, mówić o tym co myślisz i uważasz za słuszne oraz uczestniczyć w życiu społecznym.
7.    Masz prawo mieć swoje tajemnice i sekrety.
8.    Masz prawo mieć opiekunów i cieszyć się życiem rodzinnym.
9.    Nikt nie może Cię bić, krzywdzić, wykorzystywać do ciężkiej pracy, poniżać, lekceważyć Twoich uczuć – w ogóle źle Cię traktować!

II. Co to jest krzywdzenie?

    Przemoc fizyczna to między innymi: popychanie, szarpanie, policzkowanie,szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.
    Przemoc emocjonalna to zachowania dorosłych wobec dzieci: wyzwiska,
groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka, niszczenie ważnych dla niego rzeczy, krzywdzenie jego zwierząt, nieposzanowanie granic prywatności.
    Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia,edukacja, jak i psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.
    Wykorzystanie seksualne to każde zachowanie osoby starszej, silniejszej,które prowadzi do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do dotykania sprawcy itp.
    Cyberprzemoc - pod pojęciem cyberprzemocy należy rozumieć przemocz użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (np. nagrywanie w telefonie i upublicznianie).

III. Reagujmy na krzywdzenie! Nie jesteś sam, my Ci pomożemy!

1.    Jeśli ktoś Tobie lub innemu dziecku robi krzywdę powiedź o tym wychowawcy,pracownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej lub komuś bliskiemu!
2.    Każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka jest przez nas wyjaśniana i traktowana poważnie.
3.    Pomoc dziecku podejmowana jest niezwłocznie.
4.    Każdy pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej w sytuacji, gdy dziecku dzieje krzywda, podejmuje działania, by je ochronić.
5.    Otaczamy każde dziecko pomocą i wsparciem.

Potrzebujesz pomocy?
Możesz się zgłosić do Ośrodka Pomocy Społecznej w Deszcznie ul. Strażacka 5, 66-400 Deszczno
Możesz Zadzwonić: Całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania, 7 dni w tygodniu! 800 12 12 12
Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika:www.brpd.gov.pl

 

 

 

  • Fundusze Europejskie
  • BIP
  • Urząd Wojewódzki
  • Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej
  • OPS
  • Gmina Deszczno
  • Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
  • Powiatowy Urząd Pracy
  • Niebieska Linia